Søndag 15. september er det klart for Jernbanemuseets dag

Eget tilbringertog kjøres fra Oslo!

Museets lokomotiv Di 3.616 og stålvognene BC5 26029, B5 26021 og kafeteriavogn FR3-2 21265 utgjør toget som kjører fra Oslo S til Hamar og tilbake.

Toget har avgang fra Oslo S kl. 09.30 med ankomst Hamar 11.27. Toget returnerer fra Hamar kl. 15.30 med ankomst Oslo S 17.43. I kafeteriavognen vil det være mulig å få kjøpt kaffe, mineralvann og "bite’i".

NB! Toget stopper ikke mellom Oslo S og Hamar.

Billettpriser toget:
Voksne kr. 250,- tur/retur.
Barn/honnør kr. 125,- tur/retur
Familie (2 voksne og to barn) kr. 500,- tur/retur.
Billetten kjøpes avreisedagen på perrongen på Oslo S, og inkluderer inngang på museet for medlemmer i Jernbanemuseets Venner, samt transport med veteranbuss fra Hamar stasjon til Martodden.
De som ikke er medlemmer av venneforeningen får kjøpt inngangsbillett når bussen kommer til museet.

På Hamar stasjon

Temaet for årets utgave av Jernbanemuseets dag er vedlikehold i jernbanen. To av Jernbaneverkets nye maskiner – det såkalte "vedlikeholdstoget" og ledningsvogn LM7, vil det være mulig å ta nærmere i øyesyn på Hamar denne dagen. Her vil publikum få komme helt innpå materiellet og se hvordan jernbanen vedlikeholdes på en moderne og effektiv måte.

NB! Siste nytt pr. 11. september: LM7 kommer ikke.

Vedlikeholdstoget er et selvgående togsett på tre vogner som er utstyrt for alt vedlikehold av spor. Deler av toget har ikke gulv, slik at det er tilgang til sporet under. Det gjør det trygt å jobbe mens togene på dobbeltsporstrekninger suser forbi.
LM7 er en såkalt revisjonsvogn, og sørger for vedlikehold og ettersyn av kontaktledningsanleggene, bl.a. på dobbeltsporstrekninger opp til 250 km/t.

Togene blir å se på Hamar stasjon. Det blir busskyttel med veteranbuss i rute mellom museet og stasjonen.
Ruta for Veteranbussen kommer senere. For å være med bussen må man ha betalt museumsbillett.

Lansering av BANEDATA 2013

Her kan du møte forfatterne og være en av de første til å kjøpe boken.
Lanseringen skjer på Norsk Jernbanemuseum kl. 13.00.
Boken som har vært etterspurt lenge, leveres rykende fersk fra bokbinderiet, slik at du kan bli av en av de første til å kjøpe den.

På Martodden vil dette skje:

• Skd 206 vises frem og kjører
  • Prøv vår pumpedressin
  • Motordressin NSB 58-39
  • Biblioteket er åpent
  • Tertittoget kjører
  • Minitoget Knertitten kjører
  • Motorveteranene i Hedmark stiller ut veterankjøretøyer i museumsparken
  • Barna kan bli kjent med Løven Lukas – han er lokomotivfører og opptatt av sikkerhet i jernbanen
  • Smalåsen stasjon er åpen
  • Omvisning i utstillingen "Jernbanen som kvinnearbeidsplass" kl. 12.00 og 14.00
  • Visning av hagejernbane i skala H0 (NB! værforbehold)
  • Restaurantvognen er åpen
  • Hovedutstillingen med leker og aktiviteter for hele familien

Museet er åpent kl. 11.00-16.00.

Billetter: Barn 55,-. Voksen 90,-. Honnør/student/vernepliktig 80,-. Minigruppe (maks. 4 pers.) 240,-.
Medlemskort venneforeningen og årskort gjelder.

Årskort kr 750,- (gjelder for kortinnehaver + inntil tre personer). Gir fri inngang på museet på Martodden.

Velkommen til en hyggelig museumsdag!

Bildet av vedlikeholdstoget er tatt på Finse stasjon under en prøvetur i vinter, rett etter at det kom til landet. (Foto: Peter Flink)
Bildet av Di 3.616 og noen av stålvognene er tatt på Hamar stasjon i juni 2013. (Foto: Mette Larsen)

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!